“See on Euroopa Liidus täiesti tavapärane, et tutvutakse süsteemide toimimisega ja õpitakse paremaid praktikaid,” ütles Jesse, kes ka ise Hispaanias käis.

“Tõenäoliselt on liikluskindlustuse seaduse eelnõu teemalise artikli puhul tekkinud kahtlused, et tegemist on kindlustusandjate surimuriga, ja arvatakse, et on tehtud mingeid lõunamaareise, kuid see ei vasta tõele,” kinnitas Jesse. “Tegemist polnud mingi rannapuhkuse, vaid väga intensiivse ja töise väljasõiduga.”

Õppimine tagantjärele. Jesse sõnul tutvuti Hispaanias sealse liikluskindlustussüsteemi toimimisega, milles olevat palju sarnasusi meie tulevase süsteemiga. Õppereisi eesmärk jääb aga Äripäevale arusaamatuks, sest eelmainitud seaduse eelnõu sai meil valmis juba eelmisel aastal, mida näiteks LKF tunnistab ka oma mulluses majandusaruandes.

Lisaks uurisid reisilised ka ravikindlustussüsteemi. “Hispaania on oma sotsiaalmajanduslikult taustalt väga sarnane Eestiga,” selgitas Jesse.

Ametliku programmi järgi kestis reis 16.-18. maini. Esmaspäeval, 16. mai ennelõunal külastati erinevaid kindlustusseltse Barcelonas. Teisipäeval tehti töiseid käike kella 15ni, millele järgnes visiit Eesti saatkonda. Kolmapäeva hommikul külastati Hispaania rohelise kaardi bürood ning pärastlõunal alustati koduteed.

Ministeerium kandis töötaja reisikulud. Mais tehtud Hispaania reisi kulu tasus Siiri Tõniste eest rahandusministeerium. Üle 1000 euro küündivast arvest moodustasid 390 eurot lennupiletid, 114 rongipilet Barcelonast Madridi, 396 majutus ning 160 päevaraha, täpsustati rahandusministeeriumist.

“Ülevaatlikumad kohtumised Hispaania kindlustussüsteemist tervikuna toimusid Hispaania Kindlustusseltside Liidus ja Hispaania rohelise kaardi büroos /…/ Veel tutvuti tööga kindlustusseltsides Vidacaixa, S.A. de Seguros y Reaseguros, FIATC Mutua de Seguros, Catalana Occidente Group, Mutua Madrilena, Sanitas S.A. de Seguros,” teatas rahandusministeerium.

Ministeeriumi teatel olid õppereisid algselt pühendatud eelkõige vastava riigi liikluskindlustussüsteemiga tutvumisele. Viimastel aastatel olevat aga visiitide fookust laiendatud ka näiteks elukindlustuse temaatikale.

Finantsinspektsioon tunnistab, et nende järelevalveosakonna jurist Mari Puusaag-Tamm käis tõepoolest tol reisil. “Sellel sõidul osalesime oma raha eest,” kinnitas asutuse avalike suhete juht Malle Aleksius.

“Seal oli alguses ka mingi meelelahutusosa, kuid meie jurist jõudis sinna esmaspäeval,” rääkis Aleksius.

“Tegemist oli paaripäevase tutvumisega, kuidas sarnased asjad on Euroopa Liidus korraldatud. Oli võimalus programmis osaleda ja meie jurist seal käis,” ütles ta.

Küsimusele, kas kindlustusseltside tegevuse üle järelevalvet pidava finantsinspektsiooni osalemine sellisel õppereisil on eetiline, vastas Aleksius, et pigem keskendus ametnik ametlikule programmile ning sõprussuhete osa polnud esmatähtis. “Rõhutan, et meelelahutuslikus osas meie spetsialist ei osalenud.”

Tasub teada

* Õppereisid juba 2003. aastast Rahandusministeeriumi andmetel on Liikluskindlustusfond korraldanud kindlustussektori õppevisiite Euroopa riikidesse 2003. aastast, mil sõideti Poola. 2004 käidi Venemaal, 2006 Portugalis, 2007 Iirimaal, 2008 Belgias, 2009 Hollandis ning 2010 Austrias ja Slovakkias.
* Kõikidel reisidel peale Venemaa on osalenud ka rahandusministeeriumi osakonnajuhataja Siiri Tõniste.

Taust

* Kuidas sündis uus seadus? Äripäev kirjutas kolmapäeval, et juristide sõnul on rahandusministeeriumi loodud uus kohustusliku liikluskindlustuse seadus kindlustusseltside nägu, tarbijavaenulik ja teatud huvigruppide lobitöö tulemus. Eelnõu kirjutasid kokku ametnikud ning kindlustusfirmade töötajad. Tarbijakaitseametilt pole ministeerium seaduse kohta isegi arvamust küsinud.

Allikas. Äripäev